tirsdag 7. juli 2009

Oppussingsprosjekt på hytta: Er det håp for disse utemøblene?


Da vi kjøpte hytta vår for fire år siden (er det allerede så lenge siden?), satte forrige eier igjen noen slitte utemøbler oppe på den øverste plattingen og ba oss gjøre hva vi ville med dem. De har av ymse grunner bare blitt stående - kanskje mye fordi vi ikke har brukt den øvre plattingen så mye til nå, bare til å vise fram utsikta mot fjorden til gjester under omvisningen rundt på hytta i grunn..!

Nå har jeg tatt en kikk på disse møblene og lurer fælt på om de står til å redde... Det hadde vært veldig koselig å kunne lage til en sittekrok der oppe som ville bli brukt etter hvert. Tanken er å pusse og vaske dem godt før jeg prøver meg med noen lag hvit maling. Hva tror dere? De har stått ute i vær og vind året om i alle fall de siste fire åra, og er som dere ser veldig slitte. Det må spikres på igjen noen armlener og planker, og strammes til her og der, men jeg har begynt med en av de hvite stolene først for å se hvordan resultatet kan bli... Har fått pusset den ned nå, så kom regnværet... Neste skritt blir vel å vaske den så ren som mulig og så prøve seg med litt maling. Evt. forslag/råd til videre framgang tas i mot med takk! :-)

Vi har også tatt med ned furuskjenken vi hadde til tv-bord hjemme før, og jeg har lyst til å male dette hvitt også. Kan hende tid og vær svikter meg, men ambisjonene er der. Samboeren er faktisk helt enig i at det kunne vært fristende å gjøre mer av hytteinteriøret hvitt ( tak er furu, og flere av møblene er furu...) Foreløpig er det slik at møblene er litt hummer og kanari - flyttet nedover det vi hadde "til overs" etter å ha slått oss sammen for litt over 4 år sida, og litt er tatt over fra ivrige hyttebrukere forøvrig (les søsken og foreldre). Smått om senn vil vi nok finne en helhetlig stil, tenker jeg. Artig å begynne i det små og ha store drømmer...!

2 kommentarer:

  1. Takk for hilsen hos meg;) Det ser heldigvis ut til at pus har det bra! Artig å lese om junior;) Er visst ikke heelt uvanlig dette her. Tror møblene blir fine med maling. Jeg ville vasket med kraftvask-husvask, latt det tørke noen dager. Så er jeg usikker på om det er best å grunne først- og så pusse med sandpapir- eller omvendt, men det er kanskje ikke så farlig all den tid de skal stå ute. Blir sikkert bra;) Hvordan går det med puffen din?
    Natti natt!!

    SvarSlett
  2. Å ja, disse møblene er det håp for :) med pussing, vasking og en god mengde maling kan jeg tenke meg disse blir som nye igjen :)
    Hyggelig å finne bloggen min på blogglisten din forresten :)
    Klem fra meg

    SvarSlett